Skip to content

31 Comments

  1. kongmorsverden
    torsdag 16. juni, 2011 @ 07:19

    Ja det kommer jo lige pludseligt og meget hurtigt – det der om er år!Jeg bruger ikke soya-ting men jeg vidste IKKE at det var allergifremkaldende. Jeg har derimod hørt – ved ikke om det er rigtigt, at det er usundt for drenge. Men det er jo lige meget når nu vi holder på god mælk her i familien. Du skal være hos Alk Abello og lave gode allergi vacciner!! ;-)

    Reply

  2. Anonymous
    torsdag 16. juni, 2011 @ 07:36

    Hahaha, you made my day :D Hvis du ender op i en helseforretning, kan du så ikke sørge for at jeg også får et job der? Det ku' blive meget sjovt.. Hav en god dag :)/Christina

    Reply

  3. Eeyorenyk
    torsdag 16. juni, 2011 @ 08:08

    Jeg synes du skal satse efter en helsekostbutik – Så kan det da være at vi langt om længe kan få slå igennem at halvdelen af deres bras er én stort fupnummer for at tjene penge på folk der er villige til at betale en formue for ingenting, fordi der står "helse" på pakken.

    Reply

  4. denlangeneger
    torsdag 16. juni, 2011 @ 08:13

    Haha jeg hepper på helsekostforretningen! Og så vil jeg vide hvor det er! Nøøøj jeg vil nyde at stå bag hylderne og fnise! Om et år kan jeg starte på en rigtig uddannelse… suk… men så ku' jeg ligesom lære at tage min studentereksamen dengang jeg burde! :D

    Reply

  5. Malou Klidmoster
    torsdag 16. juni, 2011 @ 08:57

    Yes! Det er lige sådan nogen som dig der er brug for i de lokale urteløgnerbutikker ;-)

    Reply

  6. Nadia
    torsdag 16. juni, 2011 @ 09:49

    Stine: Ja, vacciner kunne bestemt også være en mulighed!Om det er meget allergifremkaldende er selvfølgelig et spørgsmål om fortolkning, men efter det blev moderne i USA, har der været et helt boom af børn med soyaallergi. Og det er bare en super kedelig allergi, fordi der er soyarester i så mange fødevarer i dag.Christina: Jo, vi kunne hygge os rigtig godt sammen der ;)Eeyorenyk, denlangeneger og Malou: Jeg tror desværre ikke, de ville ansætte mig. Det de ville tjene på øget troværdighed, ville de hurtig tabe på mindsket salg ;)

    Reply

  7. Linebinevaskemaskine
    torsdag 16. juni, 2011 @ 09:56

    ehehe :D je stemmer også for helsekost ;) bare for underholdningens skyld.

    Reply

  8. Stine Elise
    torsdag 16. juni, 2011 @ 11:26

    hep hep for dygtige folk i industrien. Skulle gerne snart selv være klar til at arbejde i fødevareindustrien. Der bare mange der spørger om jeg ikke vil starte min egen mikroproduktion af biodynamisk, økologisk, kløet bag ørene og masseret i øl mad. Det er vist bare ikke min stil.Dejligt at du gør opmærksom på at sojaprotein er allergifremkaldende -min lille dreng kan ikke tåle mælkePROTEINer. Det kan være svært at forklare hvorfor vi så ikke bare køber sojamælk eller laktosefri mælk, istedet for at bruge en formue på mælk der skal bestilles hjem på apoteket. Det er desværre bare nødvendigt så længe han er lille..

    Reply

  9. Nadia
    torsdag 16. juni, 2011 @ 13:11

    Linebinevaskemaskine: Jamen det kunne være kanongod underholdning! For alle andre end ejeren af helsekostforretningen, og religiøse helsefanatikere.Stine Elise:Jeg vil skam gerne spise øko-køer der har haft det godt. Men… Jeg jeg kan godt forstå, du ikke gider avle dem ;) Ja, det er selvfølgelig besværligt, men jo klart bedre med en besværlig allergi han (formentlig) vokser fra, frem for en lorteallergi der er der for resten af livet :)Min kæreste er laktoseintolerant, og jeg er meget overrasket over, hvor mange der tror det er en allergi. Han kan jo nøjes med lidt ondt i maven, hvis han spiser det alligevel. Med mælkeallergi er det jo en del anderledes…

    Reply

  10. stine elise
    torsdag 16. juni, 2011 @ 14:37

    Jeg vil også gerne spise øko-køer, men min pointe er egentlig at heller ikke fødevareindustrien nødvendigvis er ond (selvom det ofte lyder sådan i medierne).. Tror det er udbredt misforståelse at laktoseintolerance er en allergi og alle tror at mælkeallergi = lactoseintolerance. Vi satser på at vi i løbet af en årrække kan spise "uden at tænke" igen :)Jeg har den samme aversion imod helsekost butikker som du beskriver, men frekventerer dem meget ofte, for at skaffe mælke/ægggefri produkter. Det er de gode til. Bare jeg går ud hurtigt nok til ikke at blive gal over manglende dokumentation/kernesund familie.

    Reply

  11. Nadia
    torsdag 16. juni, 2011 @ 14:47

    Stine Elise: Du har helt ret med fødevareindustrien. Selvfølgelig er alt ikke perfekt, men så slemt er det bare heller ikke altid… Jeg har en onkel med en kæmpe gård, der producerer mælk til Arla. Ikke økologisk overhoved, men alle køerne er på græs hele sommeren, og om vinteren går de rundt i store lader med masser af plads og bliver fodret med tørret græs. De har det uden tvivl godt, så jeg kan ikke tage det helt seriøst, når der køres skræmmekampagner om Arla ;)Men… Nu vi er ved fødevareindustrien: Kyllinger der får klippet næb, den er jeg ikke så vild med. Og jeg tror det er den slags sager, som virkelig taler til følelserne hos mennesker, der sætter sig i den kollektive bevidsthed. Desværre.Ikke så meget anderledes end i medicinalindustrien, hvor nogle kedelige sager får resten til at fremstå bundrådden.Ja, jeg er også af og til i helsekostforretninger. Nogen gange har de jo bare nogle gode specialvarer. Men du godeste, hvor skal jeg modsætte mig trangen til at kaste op af og til.Især når man overhører rådgivning om helsekost mod sygdomme. Det er direkte ulovligt, men gennemsyrer åbenbart branchen.

    Reply

  12. Eva
    torsdag 16. juni, 2011 @ 18:26

    Her i huset køres øko så vidt det er muligt OG det er nogle ordentlige produkter.. Men de der helsegøjlere med deres detox og blablabla…jeg ville elske at stå og smuglytte i den helsekost butik, du ville være i :) For du har helt ret, men kan gøre som man vil, bare man har undersøgt tingene…

    Reply

  13. Nadia
    torsdag 16. juni, 2011 @ 19:20

    Jeg er også til økologi – men derfra og til "helse" er laaaang vej ;)Du skulle være meget velkommen ;)

    Reply

  14. Rikke R
    fredag 17. juni, 2011 @ 13:17

    Hvad er det præcis du læser til? Farmkonom (som mig:-))Ja medicinfirmaer har nogle kedlige navne:-)

    Reply

  15. Nadia
    fredag 17. juni, 2011 @ 13:21

    Nej, jeg læser til farmaceut :) (eller… en afart af farmaceut – jeg har fjernet apotekspraktikken for at få plads til flere valgfag og et længere speciale)Kedelige navne – men spændende jobs!

    Reply

  16. anne
    fredag 17. juni, 2011 @ 19:53

    Jeg er helt enig i at folk skal tænke sig om og at noget helsekost er det rene gøgl, men at tro at medicinal industrien generelt har sit på det rene er meget naivt. Med den profit der er i lægemidler, sker der ting der heller ikke er helt fine. Kommer bl.a. til at tænke på phenphen i usa.Bortset fra det kunne jeg godt tænke mig at se dig gå 3 runder mod kernesund ninka. Team Nadia all the way!!

    Reply

  17. Nadia
    fredag 17. juni, 2011 @ 20:09

    Selvfølgelig er medicinalindustrien ikke perfekt – overhoved! Men modsat helsemarkedet er der en streng kontrol. F.eks. har vi jo Institut for Rationel Farmakoterapi der hver 14. dag udsender nyhedsbreve til lægerne, og opdaterer dem med den nyeste viden. Det er også dem der udarbejder retningslinjerne for, hvilken medicin der er det foretrukne til en given sygdom.Hele deres arbejde går ud på at gennemtrawle den nyeste forskning og sortere alt sponseret af medicinalindustrien fra. Medicinalindustrien har et meget anstrengt forhold til dem af samme grund…Så måske er medicinalindustrien ikke fin i kanten, men den bliver kontrolleret ret effektivt.Derfor synes jeg, det bliver det meget paradoksalt, at mennesker der styrer uden om konventionel medicin på grund af mistillid til medicinalindustrien, straks kaster deres penge i grams hos firmaer som JemoPharm A/S, bare fordi de kan skrive "urter" på etiketten. Det undrer mig, at der ikke er nogen der stopper op undervejs og tænker, om et ukontrolleret helsemarked mon ikke er lige så gennemsyret af trangen til at tjene store penge, som det ses i medicinalindustrien.Det er jo en branche der virkelig kan tale til folks følelser, der stilles meget få krav til produkterne, og kunderne er som regel ikke specielt velinformerede.Jeg tog også gerne en tur mod Ninka – desværre har jeg allerede set hende i en debat vs. sundhedsstyrelsen. Tror det er umuligt at diskutere med hende – hun anerkender simpelthen ikke nogen forskningsresultater, der går imod hende. ALT er pludselig sponsoreret af Arla.Og så turde jeg fandme ikke lægge mig ud mod hendes fanatiske tilhængere ;) Tror jeg ville blive lynchet på internettet.

    Reply

  18. Anonymous
    søndag 19. juni, 2011 @ 21:03

    Hej Nadia,Jeg synes det er rigtig ærgerligt at du stiller tingene så sort/hvidt op, og vil derfor gerne oplyse dig om at fx mælkeintolerance ikke i alle tilfælde er lige så uskyldigt som i din kærestes tilfælde. Min søn får fx først diarre, derefter forstoppelse og voldsomme opkastninger hvis han får madvarer indeholdende spor af mælk. De reaktioner har han døjet med i tre år, fordi diverse læger mente at mælkeintolerance ikke var så alvorligt at han skulle fritages for mælkeprodukter i daginstitutionen. Det kræver nemlig en lægeerklæring hvis man skal have mad uden mælk. Desuden vokser man ikke nødvendigvis fra det. Jeg er 28 og får efter indtag af gluten og/eller mælk mave- og ledsmerter der oftest koster mig to-tre dage i sengen. Og jeg er også "kun" intolerant. I mange andre europæiske lande er intolerance og allergi faktisk ligestillet, da det oftest er de samme symptomer der er tale om. Du må naturligvis mene hvad du vil om helsebranchen, men jeg synes det er ærgerligt at du samt diverse kommentatorer får hængt deres kunder ud som en slags "fake-allergikere". Jeg skriver ikke for at starte en debat eller for at blive opfattet som "en af Ninkas fanatiske tilhængere", men egentlig bare for at oplyse dig om hvordan situationen ser ud for en af de kunder der frekventerer de helsebutikker der modsat de fleste dagligvarebutikker sælger mad min søn og jeg kan tåle.

    Reply

  19. Nadia
    søndag 19. juni, 2011 @ 21:43

    Hej anonymDer synes jeg altså ikke, jeg er sort/hvid, selvom indlægget nu mere er lavet i sjov, og ikke som oplæg til debat. For lige at gøre det klart:Jeg synes det er HELT i orden man holder sig fra mælk, når man lider af laktoseintolerans (uanset graden)! Min kæreste er også ret hårdt ramt, og spiser ingenting med laktose – ikke engang smør, hvor indholdet ellers er næsten ikke-eksisterende.Der er specialbutikker fantastiske.Jeg synes også, det er underligt at din læge ikke bare kan give dig den erklæring. Selvom børn ikke altid vokser fra deres laktoseintolerans, så er der trods alt langt større sandsynlighed for det, hvis de kan holdes helt væk fra mælk.Der hvor jeg synes "helse" begynder at blive plat, er når man giver sine børn soya, fordi man har læst en fuldstændigt uvidenskabelig bog, og ikke forholder sig kritisk til indholdet. Især fordi soyaallergi er en virkelig kedelig allergi at give sine børn, når der findes andre erstatningsprodukter (som havredrik – risdrik er jo også forbudt fordi indholdet af arsenik overskrider grænseværdierne for børn).Min generelle anke mod helsekostforretningerne er netop deres ukritiske tilgang til alt der er "helseagtigt". Her mener jeg hovedsageligt helsekostprodukterne, og ikke nødvendigvis naturlægemidler (selvom jeg synes selvmedicinering kan være lidt problematisk – det er jo stadig lægemidler, selvom det kommer fra en plante).

    Reply

  20. Anonymous
    søndag 19. juni, 2011 @ 22:24

    Ok, jeg kan sagtens følge dine argumenter. Jeg er naturligvis enig med dig i at man skal forholde sig kritisk til alting, helsebutikker såvel som medicinalindustrien.Jeg har dog den ene indvending at risdrik ikke er forbudt, og at man skal drikke ca. 1 liter om dagen før det kan blive farligt. Det tvivler jeg på at der er nogen der gør. De fleste mælkeallergikere/-intolerante bruger det i madlavning, men drikker det jo ikke i glas. Havredrik indeholder desværre gluten som både jeg og barn også er intolerante over for, derfor er det ikke en mulig løsning for os, men for andre er det naturligvis bedre end soya, som så vidt jeg ved ikke er direkte allergifremkaldende, men som man skal indtage i begrænsede mængder. Alt med måde. Der er mange ting der kan fremprovokere en allergi hvis man for det i for store mængder. Igen: Det er altså ikke fordi jeg vil være emsig og diskutere det op og ned ad stolper, men du skriver selv at du er ligeglad med hvad folk køber, så længe de gør det på et informeret grundlag, og derfor tænker jeg at du er åben over for at få lidt flere nuancer på. /Eva

    Reply

  21. Nadia
    søndag 19. juni, 2011 @ 22:43

    Jamen jeg tror ikke nødvendigvis, vi er uenige? Min første tegning handler om folk der holder sig fra laktose uden grund (altså ikke de laktoseintolerante), og i stedet vælger soyadrik, der kan fremprovokere allergi hos børn (ganske som så meget andet ja, og ved gluten allergi er det sikkert det bedste alternativ, men det er altså en risiko man løber).Jeg synes det er ulogisk at fravælge mælk til fordel for soya uden en god grund (Og forstå mig ret, laktoseintolerans og glutenallergi er selvfølgelig en virkelig god grund).Igen; mit indlæg er ikke til for debattens skyld. Det er bare for sjov.Og i øvrigt: Du er jo tydeligvis meget velinformeret, så det er ikke dig, de er rettet mod. Du har jo netop truffet dine beslutninger på et sagligt grundlag, lyder det som.

    Reply

  22. Sofisten
    mandag 20. juni, 2011 @ 07:48

    Tænkte på: Jeg er ny læser på bloggen, og har spekuleret over om der er en konsistens i valgene af dyr? Jeg har luret gravhundedyrkelsen, men hvad med de andre dyr? I øvrigt tror jeg at du ville gøre Art Spiegelman stolt!

    Reply

  23. Nadia
    mandag 20. juni, 2011 @ 07:58

    Som udgangspunkt er kvinder kaniner eller katte og mænd er bjørne. Men det er klart, at det ikke rigtig holder i længden – især ikke hvis jeg kender folk lidt bedre. Som regel får dem jeg kender lov til at være med til at vælge dyr.Om ikke andet, så bliver JEG stolt over at høre den slags :)

    Reply

  24. GiSP
    mandag 20. juni, 2011 @ 18:13

    Jeg har en svigerinde, som mener at mælk er usundt for alle! Punktum. Ikke til at hugge eller stikke i hendes overbevisning. Jeg bli'r så træt, når folk er fantatiske. Og glad, når jeg finder andre, der som mig elsker mælk. :-)

    Reply

  25. Nadia
    mandag 20. juni, 2011 @ 19:02

    Ja, mælk er uundværligt! Jeg er meget glad for, det ikke er mig, der ikke kan tåle laktose.De fanatiske kan for min skyld spise og drikke som det passer dem – men når man begynder at bestemme over, hvad andre spiser og drikker (f.eks. når det gælder ens børn, eller når der prædikes), så synes jeg man skal basere sine valg på viden, ikke religion og pseudovidenskab som f.eks. "kernesund".

    Reply

  26. stressstories
    tirsdag 21. juni, 2011 @ 19:58

    Haha I love it :-) Er selv i branchen (bio-ingeniør) og kunne ikke være mere enig. Specielt den med affaldsstofferne. Gad bare så godt vide hvad det er for nogle funky molekyler de mener der skal renses ud af kroppen med en blanding af citronsaft, cayennepeber, honning og vand :-)Kroppen er jo for sej! Tror de færreste ved HVOR sej den faktisk er – afsted til helsekosten med dig!

    Reply

  27. Nadia
    tirsdag 21. juni, 2011 @ 20:51

    Ja, der er godt nok mange der undervurderer kroppen! Lever, nyrer, tarmsystem – jamen det kan jo alting helt selv. Pissesmart.Jeg griner især af tarmskylninger. "Kroppen ophober bare så mange lorterester, der ligger i tarmene og samler sig – de skal skylle ud engang imellem". Man kan jo undre sig over, hvordan alle tarmskylningsfrie mennesker overlever – og hvordan de undgår at få maver som balloner som tiden går…

    Reply

  28. Cecilie
    tirsdag 21. juni, 2011 @ 21:22

    Jeg har en læge-veninde der engang kom til at skælde en stakkels Matasdame ud over de helt gakkede råd hun fik om, hvilke stoffer (feks Zink) hun manglede. Det kunne Matasdamen afgøre ved at glo lidt på min venindes hånd

    Reply

  29. Nadia
    tirsdag 21. juni, 2011 @ 21:35

    Ellers en sej (eller håbløst overtro) matasdame. Håndaflæsning, tsk tsk… Lægeveninder FTW!Jeg havde også engang en mindre diskussion med en matasMAND (?), der mente jeg trængte til en creme med antioxidanter. Nejtak. De forsøg jeg har set med antioxidanter, der viser en positiv effekt, handler om rotter der har SPIST mad med højt indhold af antioxidanter. Hvad fanden skal jeg så med en creme?(Jeg indrømmer dog, jeg ikke har undersøgt det nærmere – men han havde tydeligvis sat sig endnu mindre ind i sagen, eftersom hans viden var baseret på tv-reklamer)

    Reply

  30. Thea
    mandag 15. august, 2011 @ 18:44

    Ha! FANtastisk lille stibe :D Tak!

    Reply

  31. Nadia
    mandag 15. august, 2011 @ 20:21

    Jamen selv tak! Det er altid rart at høre :)

    Reply

Skriv et svar til kongmorsverden Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *