150707

 

Er vi det? Er du kristen?

Jeg har altid tænkt på Danmark, som et land der engang var kristent. Som et land, hvor kristendommen er den største tro, men hvor tro generelt fylder uendeligt lidt i hverdagen. Vi kalder os selv kulturkristne, og går knapt nok i kirke. Er det ikke under 50% af befolkningen, der siger, de tror på en gud?

Jeg ser ikke mig selv som kristen. Det er i sig selv ikke noget, jeg tænker meget over til dagligt. Jeg har været gudmor et par gange alligevel (forældrene vælger jo sjældent gudmor/gudfar efter deres tro), og jeg har også været medlem af den danske folkekirke hele mit liv.

Indtil i dag.

 

2015-07-07 13.03.00

 

I dag fik jeg nok og meldte mig ud. Kimen til denne beslutning blev lagt allerede dengang det blev diskuteret, om homoseksuelle skulle have lov til at gifte sig i den danske folkekirke. Jeg var simpelthen så skuffet og harm over alle de præster og biskopper, der satte sig imod beslutningen. Dengang bestemte jeg mig for, at jeg ville melde mig ud. Jeg ville bare vente lidt, så min udmeldelse ikke ville figurere i statistikken over personer, der meldte sig ud, efter homoseksuelle endelig fik lov til at få en kirkelig vielse.
Derefter glemte jeg det lidt igen.

De seneste dages diskussion af kristendommen, og den indskrivelse det har fået i regeringsgrundlaget, fik mig dog til at tænke over sagen igen. Jeg gider ikke være en del af den meget høje andel af danskere, der på papiret står anført som kristne, men som overhovedet ikke er det. Jeg gider ikke være en del af et sogn, og dermed på sin vis “stå bag” en præst. Min person skal ikke bruges som en del af en religions- eller kulturkrig.

Jeg vil bare gerne tale for mig selv.

I stedet har jeg valgt at donere min kirkeskat til Læger uden Grænser. De får fra nu af en månedlig indbetaling. Vi skal jo hjælpe i nærområderne, ikke..?

 

Screen Shot 2015-07-07 at 18.23.54

 

Det er meget vigtigt for mig at understrege, jeg ikke skriver det her for at få ros. Jeg skriver det heller ikke for at rejse en debat (jeg vil hellere kradse mine øjne ud med en stump blyant end at være debatmoderator). Jeg skriver det mest af alt for at få dig til at tænke.

Ønsker du en præst ved din begravelse? Ønsker du en prædiken om gud og himmelen når din krop ligger i en kiste? Og er det vigtigt for dig at være en del af det danske trosfællesskab i folkekirken?
Mit ønske er, du handler efter hvad du har lyst til, og hvad du føler er rigtigt.

Det har jeg netop gjort.

 

 


38 kommentarer til Det var dråben

  1. Poul-Henning Kamp siger:

    Sidst jeg hørte om det manglede lægevidenskaben kadavere til undervisning og forskning og de må hjertens gerne få resterne af mig når jeg er færdig med dem.

    • Nadia siger:

      Det er også en fantastisk løsning! Jeg ville gerne sige, jeg er frisk på det samme, men jeg synes stadig det er lidt for tæt på, når man til dagligt går forbi de “udstillede” kropsdele på Panum.
      Måske når jeg ikke arbejder der længere..?

  2. Hanne siger:

    Jeg meldte mig ud i februar, af forskellige årsager. En af dem var en samtale kort før nytår med nogle folk, der arbejder i kirken. Alt det fnidderfnadder og magtkamp de fortalte om, orker jeg ikke betale til mere.

    Vi blev gift i kirke for en del år siden, og der følte jeg mig heller ikke særlig godt behandlet. De har nok haft for mange bridezillas og var voldsomt i forsvarsposition. Det var somom de ikke gad vores bryllup, og jeg blev på forhånd skældt ud for at jeg nok havde tænkt mig at komme for sent, hvilket jeg ikke havde. Det var lidt noget, der skulle overstås,

    Om jeg tror på gud? Nej. Det har jeg ikke gjort i mange år. Jeg prøvede lidt på det som barn/ung men det lykkedes aldrig. Så hvorfor har jeg været medlem indtil nu?

    Fordi de gamle mennesker skal have et sted at gå hen, så de ikke hænger på gadehjørnerne For at sponsorere orgelmusikken, kalkmalerierne, pigekorene i landsbyer hvor der ikke foregår andet. Præster er snart de eneste mennesker, der tager sig tid til de psykisk syge, dem der er udenfor samfundet. Folkekirken *har* en funktion, men der kommer et tidspunkt hvor det dårlige man oplever overskygger det gode. Enough is enough.

    Det er en god idé at give kirkeskatten til Læger uden Grænser. Ligesom det øgede kørselsfradrag for os udkantspendlere, og topskattelettelsen, hvis man er rig nok til at de vil gøre én endnu rigere.

    • Nadia siger:

      Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med den sidste sætning. Synes du, det er en luksusting?

      Magtkampe findes der vel alle steder… Men klart, det er ikke rart at tænke på, man betaler til det!
      Ligesom man vel forventer en god modtagelse i kirken, når man skal giftes. Det lyder virkelig som en ærgerlig oplevelse. Havde også selv et lidt kedeligt indtryk af præsten til min nevøs dåb, hvor jeg var gudmor. Han skældte hele kirken ud for, at man kun dukkede op til højtider som denne, men syltede kirken på amindelige søndage. Den slags giver mig i hvert fald heller ikke mere lyst til at være en del af fællesskabet…

      • Hanne siger:

        Om det er en luksusting at give til læger uden grænser? Eller om kirkeskatten er en luksusting? Dengang jeg var på SU havde jeg reelt ikke råd til at give til vengørenhed, udover måske en tyver til raslebøssen når de kom rundt.

        Nu hvor jeg egentlig godt kunne klare mig uden et øget kørselsfrdrag, og de alligevel insisterer på at give mig penge, mens de skærer i ulandsbistanden. Så er det mindste, jeg kan gøre vel at give dem videre. Tænker jeg. Selvom det rækker som en skrædder i helvede.

  3. Signe siger:

    Jeg blev meldt ud af folkekirken, da jeg blev født. Er godt tilfreds med det og har også meldt mine egne børn ud pr omgående, de kom til verden. Synes, det hører fortiden til, at man automatisk er meldt ind i den forening fra fødsel. Tror på ingen måde på noget højere i den forstand og er borgerligt viet på vores terrasse med familie og venner (og borgmesteren) som eneste vidner :)

  4. Helle siger:

    Æh, man er da ikke meldt ind fra man er født??? (Det ville være pænt træls for jøder, muslimer, hinduister mm) Man er vel først meldt ind, når man bliver døbt, og det kan man jo bare lade være med.

    • Nadia siger:

      Nej, i princippet bliver man vel først indmeldt, når man bliver døbt. Men jeg er faktisk ikke helt sikker på, registreringen er specielt grundig i den retning.
      Min moster er ikke døbt, og måtte til sin store overraskelse udmelde sig som 18-årig. Det er selvfølgelig noget tid siden, men jeg kan da se på nettet, at man automatisk bliver meldt ind i folkekirken, hvis man er døbt ind i en evangelisk-luthersk trosretning (også i udlandet). Det undrer mig lidt, for hvad menes der med “automatisk”? Hvordan registreres det?

  5. Pernille siger:

    Det er SÅ sejt! Og jeg havde samme tanke, da jeg læste, at Danmark er et kristent land. Øhhhhh…… Sgu ikke nogen af dem jeg kender (på nær min svigerinde, der kommer fra Slovakiet og reelt er katolik…)!
    Men det med at melde sig ud af folkekirken… Jeg kan ikke beslutte mig, for når jeg går hen og dør, ja så er det jo mere mine efterladte, der måske gerne vil kunne sige farvel i en kirke og med en præst?? Hvordan foregår begravelse/bisættelse, hvis ikke man er med i folkekirken?
    Men endnu mere fedt at bruge kirkeskatten på så godt og vigtigt et formål!
    Og enig – vi skal hjælpe i nærområderne. Ikke fordi, vi ikke vil have “de fremmede” (jeg hader det menneskesyn!!) til Danmark, men fordi mange af de der flygter faktisk er de mest ressourcestærke, og der er brug for dem til genopbygning af det land/område de er flygtet fra… Puh, jeg kunne blive ved, men vil slutte af med at sige, at du er et cool menneske. Naturvidenskab og fornuftige politisk og menneskelige synspunkter. I like. Og gravhunde. Selvfølgelig gravhunde. Med dem er verden et bedre sted.

    • Nadia siger:

      Jeg er også ret sikker på, f.eks. en italiener ville stille sig meget skeptisk overfor, om vores samfund er kristent. Jeg har også en katolsk veninde, som jeg diskuterede det her for mange år siden. Hun syntes bestemt heller ikke, vi var rigtige kristne. Vi troede jo åbenlyst ikke. Og det giver jeg hende sådan set ret i!

      Hvis dine efterladte meget gerne vil have begravelsen i en kirke og med en præst, kan det i princippet godt ske, selvom du er udmeldt af folkekirken. Som de skriver på deres hjemmeside: “Af hensyn til de efterladte”. Det kræver dog at præsten vurderer, at det ikke ville stride voldsomt mod din overbevisning (så du skal nok ikke melde dig ind i ateistisk selskab..).

      Som udgangspunkt foregår bisættelsen/begravelsen i et kapel, hvor de efterladte selv kan arrangere ceremonien som de ønsker. Du kan f.eks. skrive ned på forhånd, hvad du gerne vil have, skal ske, så de ikke skal genopfinde hele begravelsesritualet i sidste øjeblik.
      Da jeg var yngre synes jeg den tilgang lød skræmmende og kold, men som voksen har jeg selv oplevet den type begravelse, og det kan sagtens være en smuk afsked! På samme måde har jeg også under en kirkelig begravelse, hvor den afdøde blev beskrevet med få, overfladiske sætninger, oplevet hvorden det kristne fyldte alt, alt, alt for meget, til jeg kunne ønske den afsked for mig selv. Det var en lang prædiken om ærefrygt, om ydmyghed, om at man skulle bøje sig for sin hersker. Hvis der virkelig findes en gud, håber jeg på lidt mere kærlighed! Og det er bestemt ikke den tale, jeg ønsker mine efterladte skal konfronteres med, når de sidder der med deres tab.

      Noget andet er så, at selve begravelsen er dyrere, når du er udmeldt. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men du kan lave en fond på forhånd, hvor du sparer op, hvis du gerne vil udligne forskellen. Det er stadig billigere end kirkeskat.

      Jeg synes bestemt også, nærområderne er vigtige, og ikke et sted hvor man skal skære i hjælpen! Det er trods alt der, langt de fleste flygtninge befinder sig, og nærområderne har jo sjældent ressourcer til at hjælpe ALLE der flygter. Jeg satser kraftigt på, Læger uden Grænser kan bruge pengene fornuftigt, og yde noget “her og nu”-hjælp, hvor der er allermest brug for det.

      Tak for rosen i øvrigt – selvom du selvfølgelig ikke kan vide, om jeg er en ego-gravhund ude i virkeligheden, der virkelig bare er god til at sætte et flot image op på min blog ;) :D

  6. Konen siger:

    Jeg har aldrig været medlem af folkekirken – nej, man er ikke “automatisk medlem”, det er noget forældrene vælger når de registreret barnet(s navn, cpr-nummeret får man jo med det samme) Fjollet at det foregår på kordegnekontoret i en kirkebog, men det er vist mest af praktiske årsager.

    Min mand er “kulturkristent” medlem og da vores søn døde viste det sig at være heldigt nok. For som medlem kostede det nemlig ikke noget at få gravet en børnekistegrav – godt for os, men da urimeligt for et andet ikke-medlems par i samme situation. Jeg blev virkelig harm, for selve begravelsen burde da være ens for alle – jeg hader simpelthen at folkekirken på den måde har monopol på døden. I stedet for kirkeskat burde vi måske betale en begravelsesskat.

    Hos os har vi den sære konstellation at min ikke-troende mand er medlem, mens jeg som troende ikke er medlem. Jeg tror på Gud, men ikke på folkekirken, og er både teologisk og politisk uenig. Til gengæld er jeg faktisk glad for vores lokale folkekirke, deres tilbud og deres tilgang til troen, og jeg ville ønske at jeg kunne vælge kun at være medlem af lige præcis DEN kirke.

    • Nadia siger:

      Hvor er jeg ked af at høre det med din søn. Jeg kan regne ud, det er noget tid siden, men det lyder godt nok hårdt. Heldigt din mand er medlem, men tænk at det skal være sådan! Jeg er helt enig med dig! Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor reglerne ikke bliver lavet om, så de er ens for alle.
      Der burde være offentlige muligheder for en begravelse, som ikke skal gå igennem kirken på den ene eller anden måde, og som man kan betale til, så prisen bliver den samme for medlemmer og ikke-medlemmer.

      Det er måske en lidt pudsig historie, men engang efter en lang diskussion mellem min kæreste og jeg, besluttede vi os for at afgøre det, ved at ringe til min konfirmations-præst. Vi kunne ikke finde ud af, om man teoretisk set kom i himlen, hvis man ikke var døbt, og f.eks. var et barn.
      Min præst løste diskussionen ret hurtigt ved at sige, at Jesus havde sagt: “Lad de små børn komme til mig”, og at det kort sagt kunne oversættes til at børn var uskyldige og altid velkomne i himlen. Der ud over troede hun så heller ikke rigtig på helvede…
      Nå, men jeg endte ind i en lang snak (ca. 1 time) om folkekirken og medlemskab og den slags, og hun fortalte om engang hendes søsters barn døde. Søsteren var ikke medlem af folkekirken, og barnet var ikke døbt, så det havde været et stort projekt at arrangere en begravelse, midt i al sorgen. Hun endte med at anbefale mig, at selv hvis jeg og min kæreste ikke troede på gud, og kun havde diskuteret sagen ud fra en hygge-teoretisk vinkel, så ville hun anbefale os altid at blive i kirken. Simpelthen fordi det var en forsikring mod “hvad nu hvis…”, på et helt lavpraktisk plan.

      Det var jeg efterfølgende ret forarget over, skulle være nødvendigt. Det er mange år siden, og jeg var faktisk overbevist om, at det problem naturligvis måtte være løst i mellemtiden…
      Det håber jeg, det snart bliver.

  7. Skalotteløg siger:

    Jeg meldte mig ud kort tid efter min morfars begravelse i 2008. Som du åbenbart (desværre) også har oplevet, var det en forhastet handling, hvor skyld, skam og Jesus fyldte det meste, og præsten end ikke orkede at udtale min morfars navn, så man kunne høre det. Han forlod kirken med ordene: Der er kaffe i sognehuset, kisten lader I bare stå. Mumlede han. Mens han gik ned ad gangen mod døren. Vi kunne ikke helt vurdere, om det så var dét, for vi kunne ikke høre ham. Så startede orglet, og så tænkte vi, at det var det vel så. Det med kisten var aftalt på forhånd, for der var ikke mere end 15 i kirken, og det var vel derfor, præsten ikke gad ulejlige sig, endda på trods af, at det var familiens præst, der havde bået viet, døbt, konfirmeret og begravet igennem 30 år. Usmageligt. Jeg blev så arrig, at jeg tænkte, at nu kunne det sgu være nok! Jeg var ellers dybt, dybt troende, da jeg blev konfirmeret, men det der skyld og skam og ligegyldigheden… Det var simpelthen ikke okay!
    Elsker at du støtter lige præcis Læger Uden Grænser :) Fra min mands arbejde i udsatte områder ved jeg, hvor stor en forskel, de gør :D

    • Nadia siger:

      Det er godt nok en kedelig historie, og det lyder ærlig talt meget som min!
      Det er simpelthen så skuffende, når en man har elsket bliver sendt afsted med ligegyldighed og dovenskab fra en præst, der tydeligvis ikke er specielt interesseret i at varetage sit job.

      Der er mange stillinger, hvor man kan slippe afsted med en dårlig dag, men når folkekirken (som diskuteret længere oppe) har monopol på døden, og ens arbejde er at forestå en begravelse, så burde den slags virkelig ikke ske.

  8. Heidi siger:

    Jeg bliver så umådeligt træt når kristendommen bringes ind i politik og ved det faktum, at vi har en folkekirke der er en del af staten. Jeg synes mange traditioner er fine og kristne skal da tro alt de vil, men hvorfor skal det bringes ind i et regeringsgrundlag?

    Og alligevel så har jeg aldrig fået meldt mig ud! Godt at du lige gør opmærksom på det, jeg tror jeg finder blanketterne og får mig meldt ud.

    • Nadia siger:

      Sig til hvis du får det gjort! Det kunne være sjovt, hvis mit blogindlæg rent faktisk har gjort en forskel for noget som helst :D

      Jeg tror egentlig også, folkekirken på mange måder ville være bedre tjent med at være noget man skulle vælge TIL i stedet for at vælge FRA. Men det lader ikke til, flertallet er af samme overbevisning.

      • Heidi siger:

        Jeg giver besked så snart jeg får det gjort!:) Startede med at sende en mail til mit sognekontor men det er vist ikke den hurtigste måde at få kontakt med dem på. Så må hellere sende et rigtigt gammeldags brev.

        I øvrigt er det fantastisk at man kan gøre ALT i forhold til folkekirken via borger.dk. Undtagen udmeldelse, selvfølgelig.

  9. A siger:

    Jeg er kristen og bliver nok ved med at være det. Jeg bliver også ved med at være harm, når jeg får at vide at netop dét gør mig dansk. Min folkekirke var fantastisk og inkluderende. Man forventede at præsten tog et hensyn til medlemmerne, der tit rakte langt udover sundhedssystemet, kommunen eller andre samfundsinstanser kunne fremtvinge. Fx blev der afholdt en særlige konfirmation, for den pige, der pga. psykiske problemer ikke kunne være sammen med os andre. Eller da en meget forstående præst spurgte hvilken musik vi mente repræsenterede vore afdøde 14-årige veninde, og derfor måtte spille Christina Aguilera i en kirke.

    • Nadia siger:

      Min egen konfirmationspræst var også fantastisk! 100%! Faktisk tænker jeg, at havde hun været mindre end det, så var jeg aldrig nogensinde blevet konfirmeret til at starte med.
      Jeg melder mig ikke ud, fordi jeg er utilfreds med mine egne personlige oplevelser derfra, slet ikke. Jeg melder mig ud, fordi staten og kirken tilsyneladende ikke bliver skilt ad lige foreløbig, fordi mit medlemskab kan bruges politisk (også af præster) og vigtigst af alt: Fordi jeg simpelthen ikke tror på gud, og derfor ikke har noget at gøre i et trosfælleskab.

  10. Line siger:

    Min kæreste og jeg meldte os ud af folkekirken for et par år siden. Vi er begge ateister, og jeg kan ikke se ideen i at blive gift i kirken med “God as my witness”, når jeg ikke tror på ham. Det virker hult. Jeg har heller ikke behov for en præst til min begravelse. Jeg har desværre været til et par stykker efterhånden, og gone are the days hvor præsten kendte folk personligt og kunne tale ud fra det. Jeg ønsker ikke en standardtale af en person, der ikke kender mig, til min begravelse.
    Jeg ville ønske, jeg aldrig var blevet konfirmeret, for ærligt talt så gjorde jeg det kun for gavernes skyld. Min far, som ikke er medlem af folkekirken, ville godt lade mig holde “nonformation” med fest og gaver, men det ville min mor, som er medlem, ikke. Vælger man så fest og gaver som grådig 13-årig? Jeg gjorde, men jeg havde valgt anderledes, hvis fest havde været en mulighed uanset.

    • Nadia siger:

      Jeg blev også konfirmeret selvom jeg kraftigt tvivlede på at gud findes. Min far sagde (lidt som din mor), at man altså ikke fik gaver “bare fordi”. Så konfirmation blev det til.
      Jeg fortalte faktisk præsten i et anfald af dårlig samvittighed, at jeg måske, muligvis sådan ikke rigtig troede på gud. Min præst var utrolig sød og forstående (sådan generelt), så hun sagde, at hvis jeg tvivlede, så var det jo heller ikke sådan at jeg IKKE troede. Så var jeg mere midt-imellem. Og så skulle jeg have chancen.
      Senere hen overvejede jeg mange gange at melde mig ud, men jeg ville helst ikke midste muligheden for at være gudmor, for at kunne blive gift i en kirke og for en dag at kunne blive begravet der. Med tiden oplevede jeg dog, at ALT der foregik i en kirke stred mig mere og mere imod. Jeg blev til sidst direkte provokeret, når præster talte om “ydmyghed for gud”, gudsfrygt som noget “sundt” og den slags. Jeg nægtede at synge med på de dele af salmerne, der berettede om en streng og hævngerrig gud der nok skulle sætte os på plads. Jeg syntes simpelthen, det var så grimt et budskab! Og hvad laver jeg så der? Hvad skal jeg så med et kirkebryllup!?
      (Det lyder som om du kom til en konklusion noget hurtigere end mig ;)

      Jeg burde have meldt mig ud for længst på grund af trosspørgsmålet. Nu kan jeg så oven i købet tilføje de politiske issues til pakken, og så er der ingen tvivl længere.

  11. Lise siger:

    Det der egentlig provokerer mig mest er folk der melder sig ud af folkekirken, men glemmer at tage stilling til hvad der så skal ske når de eksempelvis skal begraves. Eller forventer at kunne benytte sig af tilbuddene i folkekirken uden at være medlem – det være sig samtaler m præsten eller babysalmesang eller andet. Jeg synes at folkekirken er en god og rummelig institution, men som andre er jeg træt af at den tages som politisk gidsel.

    • Nadia siger:

      Er det virkelig et stort problem, at ikke-medlemmer deltager? Hvor mange drejer det sig om? 50 på landsplan?
      Desuden betaler man jo stadig til kirken selvom man udmelder sig, det kan man slet ikke slippe for. En del af vores skat går til folkekirken, helt uden om kirkeskatten. Er det virkelig SÅ urimeligt, man stadig deltager i de ting, man gider?
      Det har jeg svært ved at se problemet i.

      Jeg bliver langt mere provokeret over, det er NØDVENDIGT at planlægge sin egen begravelse i detaljer, og betale til en fond for de efterladtes skyld, når man dør uden for folkekirken. Vi betaler alle til kirkerne og til kirkegårdene. Det er jo heller ikke fordi, der er uindviede, offentlige kirkegårde man kan bruge som alternativ.
      Hvorfor har folkekirken, som “Konen” skriver længere oppe, monopol på døden? Hvorfor skal det være så svært at vælge den fra? Og her taler jeg slet ikke, om salmer og ceremoni. Jeg taler simpelthen om det praktiske i at blive lagt i en kiste og begravet.
      Hvorfor kan vi ikke betale til kirkegårdene over vores skat? Eller “omlægge” de tilskud folkekirken får fra staten, så de kan finansiere sig selv gennem kirkeskatten, og lade kirkegårde være offentlig ejendom – med ens betalingskrav til alle?

  12. Lise siger:

    Prøv at udskifte konceptet “folkekirke” med konceptet “fodboldklub”. Seriøst, det er ret tankevækkende. Og ret så sammenligneligt.
    Og jo, jeg synes det er et problem at folk kun deltager i “det de gider” uden at være medlem og være med til at betale det meget lille beløb det i virkeligheden drejer sig om. Og det er vel ikke kirken der har monopol på døden, det er bedemændene der lægger folk i kister (og det tager de sig virkelig godt og uigennemskueligt betalt for!) og hvis man er ateist kan det jo ikke være et problem at blive begravet i indviet jord – man tror jo ikke på det. En mulighed er jo i stedet melde sig ind i humanistisk forening (eller hvad de nu hedder) som også laver andre ikke-religiøse overgangsritiualer end begravelser. Min pointe er egentlig bare at såfremt man ikke ønsker at være medlem af folkekirken skal man huske at gøre sig overvejelser om hvad der så skal ske ved ens begravelse (det synes jeg nu altid man skal) så ens efterladte ikke står i sorg og eventuel krise med en ekstra byrde som kan være svær at forholde sig til. Det som folkekirken tilbyder alle medlemmer uanset grad af tro er jo netop gængse og tilgængelige ritualer for de glædelige begivenheder såvel som den sorgtyngede.

    • Nadia siger:

      Jeg synes slet ikke, man kan sammenligne fodboldklubber og folkekirken. Du betaler til folkekirken, derfor får du rabat på din begravelse. Du betaler til fodboldklubben, derfor får du rabat på fodboldkamp-billetten. Kan du lade være med at gå til fodboldkamp? Ja. Kan du lade være med at dø? Nej…

      Synes du, det er rimeligt, jeg skal betale ekstra for at blive begravet, bare fordi jeg ikke tror på gud?

      Det er jo ikke præsten og ceremonien der koster ekstra. Det er gravstedet. Og jeg er selvfølgelig bedøvende ligeglad med at blive begravet i indviet jord – men jeg er ikke ligeglad med at indviet jord tilsyneladende er dyrere for ateister, når jeg ikke kan få billigere ikke-indviet jord stillet til rådighed. Derfor “monopol” begrebet.

      Bedemandssammenligningen holder heller ikke. Det er jo en forretning, ikke en religion. Og der er i øvrigt lige vikår for ALLE, uanset tro.
      Forestil dig at nogle rige muslimer opkøbte hver eneste bedemandsforretning i landet, og fra da af lavede en regel om, at alle der ikke var medlem i en moske, skulle betale ekstra for at købe en kiste.
      Ville du synes det var rimeligt, hvis alle ikke-muslimer (alle kristne, alle jøder osv) skulle betale dobbelt for at blive begravet?

      Hvad angår ikke-medlemmer, så betaler de altså stadig! De betaler f.eks. for vedligeholdelse af kirken du sidder i og løn og pension til præsten. De betaler bare MINDRE end dig.
      Desuden er kirkeskatten altså ikke “et lille beløb”. Som du kan se, så er det 250 kr om måneden for mig.

      • Lise siger:

        Jeg taler om de fodboldklubber der som foreninger gør et enormt stort stykke arbejde for at vores børn, unge og og vi selv kan spille fodbold. Det havde nok været mere præcist at kalde det idrætsforeninger. Tror du at kontingentet dækker opførelsen og vedligeholdet af idrætsanlæg i det ganske danske land? Næh du, det er skattekroner og frivillige kræfter og en forsvindende lille smule kontingentbeløb. Det mener jeg er sammenligneligt med folkekirken, som gør en enorm indsats baseret på skattekroner, frivillige kræfter (menighedsråd m.v.) og en forsvindende lille kirkeskat. Folkekirken forvalter og vedligeholder ikke alene en kolossalt stor del af vores kulturarv i form af kirker og kirkegårde, men varetager også sociale og kulturelle opgaver i sognene med omsorg, varme og rummelighed.
        Ja, Jeg synes det rimeligt at du betaler for at blive begravet hvis du ønsker at blive begravet på en kirkegård – enten gennem din kirkeskat eller gennem egenbetaling. Du kan jo også vælge at blive kremeret og få din aske spredt på havet.

        • Nadia siger:

          Husk igen: Kirkeskat OG statstilskud. Jeg synes der er en verden til forskel på at være frivillig træner i fodboldklubben og så på at være lønnet arbejdskraft i folkekirken. Alt der vedrører begravelse er betalt, ikke frivilligt. Alt der vedrører bevarelse af kulturarv er betalt. Alt der vedrører kirkegårde er betalt.
          Om frivillige så findes i enkelte led (ligesom i politik, yes?), så ændrer det ikke på at folkekirken altså udgør en stor økonomi. Det ændrer heller ikke på, vi alle betaler til den om vi vil det eller ej. Så nej. Jeg kan stadig ikke forarges over, nogen få personer vælger at gøre brug af et kulturelt tilbud, de selv betaler til. Heller ikke selvom de er på b-holdet. I samme sekund kirke og stat bliver adskildt er jeg dog 100% på dit hold i den henseende.

          Nu siger du: “Hvis du ønsker at blive begravet på en kirkegård”. Synes du selv det er rimeligt, at mit eneste alternativ er at få min aske spredt over havet? At jeg ikke kan have en grav, mine efterladte kan besøge, uden at skulle betale langt mere end en kristen?
          Hvorfor er det i orden at én trosretning har monopol på begravelsen?

          Jeg kan ikke sige andet end at jeg er dybt uenig med dig. Og jeg tænker at du må være mere end almindelig begejstret for kristendommen, hvis du synes jeg har mindre ret til en god behandling end dig, bare fordi jeg er ateist.

          • Lise siger:

            Betale langt mere? Hvis jeg betaler 250 kr om måneden i kirkeskat i 40 erhversaktive år har jeg betalt 120.000 kr. Det kan du vist få rigtig, rigtig mange begravelser for (husk vedligehold ag gravstedet får man ikke rabat på).
            Og det giver mening at kirkerne varetager de danske begravelsespladser – der skal jo være gravfred, og det er alt andet lige nemmere for fredede kirker end omskiftelige kommuner. Når det er sagt findes der faktisk en kommunal ateistisk urnebegravelsesplads i Odense (og det er også muligt at få en urne nedsat på privat ejendom) – mon ikke der kommer flere af dem de kommende år.

            Og hvis vi skal til at være private: min mand betaler gladeligt sin kirkeskat på trods af at være hardcore ateist. Hvis det bliver mig der skal sørge for hans bisættelse kunne jeg af respekt for ham ikke drømme om at lade det foregå ved en kirkelig handling, heller ikke selvom den er betalt. Min egen tro er vel egentlig sagen uvedkommende for min holdning til folkekirken. Hvilken forskel ville det gøre om jeg var mormon, presbyterianer, metodist, katolik, græsk-ortodoks eller 7.dagsadventist – alle kristne trosretninger, og del af kristendommen.

            Slutteligt: din mangel på indsigt i folkekirkens mekanismer afslører at du næppe kan have brugt den ret meget. Til gengæld ved jeg at du altid er velkommen tilbage hvis du skulle ombestemme dig – også selvom det bare er for at adgang til en billig begravelse ;)

          • Nadia siger:

            Tak Lise. Heldigvis er jeg et menneske, og ikke et får, der skal tilbage til flokken ;)

            Jeg tror ikke vi bliver enige, så jeg lukker debatten her.

  13. anne siger:

    Jeg er så glad for at læse dit indlæg/tegning. Det var en virkelig stor kamel for mig at sluge da jeg læste det regeringsgrundlag. Hvis enhver anden (mellemøstlig) stat havde blandet religion og regeringsførelse sammen på den måde gad vide, hvad vi så havde kaldt det ? Demokrati? næppe… Jeg forestiller mig et ramaskrig hæve sig fra de selv samme der støtter regeringen. “bananrepublik”, “religiøse tosser” ” religiøst diktatur” osv osv.. *såk

  14. Iben siger:

    Jeg er kristen, uenig med regeringen om stort set alt og i øvrigt bare et menneske. Men det er altså ikke korrekt, at folkekirken har patent på at begrave folk (hvis ellers man kan leve med at blive brændt). Min farfar som døde sidste år er begravet på den grund som han og min farmor har boet på de sidste ca 45 år. Der skal min farmor og mine forældre i øvrigt også ligge – men udsigt over vesterhavet og solen i ryggen.

  15. Heidi siger:

    jeg vil også gerne meldes ud. Jeg tror ikke på folkekirken, selvom der så skulle være en Gud, så tror jeg ikke adgangen til ham kun kan gå den vej. Jeg vil kastes i havet, det må man uden noget, man skal bare have det ønsket udtrykkeligt. Hvad de efterladte vælger at holde til den tid, må være deres valg, jeg kan jo være lig-glad høhø.

    min mor ligger på kirkegården, som medlem af folkekirken, har min far betalt godt små 10.000 kr for et par kvadratmeter hendes urne kan stå i inkl vedligeholdelse i 10 år, gravsten kommer ved siden af. Om 10 år må vi så revurdere om vi vil betale igen, ellers bliver mor liggende, stenen fjernet og en ny beboer får området. Derfor vil jeg i havet, mine efterladte skal ikke tages i sådan et tosset gidsel…om de vil betale. Du kan også få månedsbetaling og så køre et gravsted som et abonnement. Lækkert ik ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.